Leser fortsatt papiravisaDette er første gangen eks VG-redaktør Torry Pedersen deltar på Hellkonferansen. Foto: Frode Thingstad.

Leser fortsatt papiravisa

Første helga i februar gikk HELL-konferansen av stabelen. En av innlederne var Torry Pedersen (tv), tidligere redaktør i VG.

Man må knekke forretningsmodellen

Eks VG-redaktør Torry Pedersen kikket inn i spåkula under åpningen av årets Hellkonferanse i Stjørdal. Han ble ”grillet” av utviklingssjefen i Adresseavisen, Ingeborg Volan.

Av: Odd Arnfinn Pettersen.

”Utvikling eller død. Slik var det. Og slik blir det” var tittelen på den første programposten på Scandic Hell hotell fredag kveld.

–        For å beholde interessen for aviser og media i fremtiden, er det spesielt to ting som er viktig. Det ene er at vi må lage journalistisk innhold som er godt. Og det andre er at vi må knekke forretningsmodellen. Dette er krevende. Og man knekker ikke koden som enkeltperson. Man må jobbe i lag. Mellom 70 – 80 prosent av mediehusene har fortsatt inntekter fra papiraviser, sier Torry Pedersen og legger til at det er viktig å finne den beste abonnementsmodellen. Hvordan blir jeg en lojal abonnent? Og hvilke saker utløser et abonnement over tid? er blant spørsmålene man må stille seg.

Dette er for øvrig første gangen Pedersen deltar på Hellkonferansen. Under åpningen ble han av Stein Risstad Larssen beskrevet som en verdensmester i medieutvikling.

–        Jeg er ikke så ofte på slike konferanser. Som redaktør i VG så får man en masse invitasjoner, og man kan ikke si ja til alt. Men jeg synes alltid det er interessant å snakke om journalistikk og medieutvikling.

Kulturbygging

Pedersen understreker at det er viktig å bli best på det mankanbli best på. Regional- og lokalaviser må bli superbest på lokale saker. Man må finne en nisje og gjøre denne enda bedre. Det handler mye om å bygge en kultur.

–        Poenget er at man må bli aller best. Du må gi mer enn ditt egen ”brand”. Vi kan også samarbeide mer. Hva med en felles log identitet? I USA skjer det en masse på dette området. Og du må synes det er gøy å vinne. Vi i VG hater å tape. Du må også ta sjanser, og du må få aksept på at du kan feile. Men det var ikke alt som lyktes i VG heller, forteller Pedersen som for vel et år siden sluttet som ansvarlig redaktør i VG. Han har nå en sentral rolle i Schibsted, og han er blant annet styreleder for sin tidligere arbeidsgiver.

–        Strategisk nysgjerrighet er viktig. Det er forskjell på VG og Fædrelandsvennen. Og det nytter ikke å spare seg til evig liv. Man må investere. I VG TV har vi investert omkring 170 millioner kroner de siste årene.

Dårlig på kontekst

Pedersen mener at det i dag lages mye bra dybdejournalistikk. Mye blir avslørt, men vi er for dårlige på kontekst.

–        Jeg leser i dag saker jeg ikke skjønner. Dette er et problem. Man må i større grad sette seg inn i leserens sted. I dag leser folk mye på mobilen, og da må man fortelle historien på en annen måte. Og mange av bildene er horisontale istedenfor vertikale. Dette er horribelt. Vi må bruke den visuelle kompetansen der den utgjør en forskjell, poengterer Pedersen.

–        Hvilke tanker har du om frilansmarkedet fremover?

–        Det er to ting rundt dette. Vi har ikke sett slutten på nedbemanningen enda. Og dette kan ende med at en del aviser kjøper mer av frilanserne.

–        Enkelte frilansere blir i dag møtt med dumpingpriser. Hva synes du om det?

–        Jeg er ikke redaktør lenger, men jeg formoder at vi i VG betalte etter de satsene som var aktuelle i NJ på den tiden. Min grunnleggende holdning er at folk skal ha anstendig betalt.

Leser fortsatt papiraviser

Torry Pedersen bekreftet under konferansen at han selv har en forkjærlighet for papiraviser. Men han er samtidig overrasket over at papiraviser fortsatt holder stand. Det er nå mer enn 20 år siden vi først var på nett.

–        Jeg har lest aviser i mer enn 50 år. Det jeg særlig liker med papir, er eksponeringen av foto og muligheten for en rask oversikt. Papir har jo åpenbart noen attributter det digitale ikke har. Og tenk på hvor fort CD og video ble marginalisert da streaming kom. Papiravisa er der ennå, poengterer Pedersen.

–        Hvilke papiraviser leser du, utenom VG?

–        I postkassa får jeg Aftenposten, Dagens Næringsliv, Klassekampen og Morgenbladet. De har absolutt komplementære styrker. Så varierer det ut fra hvor god tid jeg har. Samt deres evne til å vekke min interesse, hvor mye jeg leser de.

–        Når kommer den siste papirutgaven av VG?

–        Det kan jeg ikke svare på. Men de kommer ut i 2018.



Leser fortsatt papiravisa
Torry Pedersen blir her intervjuet av utviklingssjefen i Adresseavisen, Ingeborg Volan. ”Utvikling eller død”, er det store spørsmålet. Foto:Odd Arnfinn Pettersen.