Artikkelen er mer enn ett år gammel

De ulovlige helsekjøpene er Årets sak

Årets jury for Sørlandets pressepris har kåret journalist Pål Yngve Berg i Agderposten til vinner av Årets sak for De ulovlige helsekjøpene.

Juryen gir følgende begrunnelse:

“Over halvparten av pengene i Norge brukes over offentlige budsjetter, og en av pressens grunnoppgaver er å kontrollere pengebruken og sørge for at de ikke sløses bort, men hjelper dem som fortjener det.

Årets sak begynte i en postjournal, der kontrollutvalget i Grimstad kommune ønsket oversikt over private leverandører etter flere år med budsjettsprekk. Gjennom nitidig arbeid kom Agderposten kontrollutvalget i forkjøpet og avslørte at kommunen ringte leverandører etter behov, opererte uten kontrakter, uten signaturer og med ulike versjoner av kontrakter. Altså et salig rot der millionene rant ut av kommunen.

I tillegg avslørte avisen at den største private leverandøren, Farm in action, har levert tjenester for nesten 25 millioner kroner uten konkurranse og delvis uten kontrakter. Firmaet har familie i helse- og omsorgssektoren. Funnene var så graverende at et enstemmig kommunestyre har vedtatt ekstern granskning av de ulovlige helsekjøpene.

De ulovlige helsekjøpene er fremragende journalistisk arbeid i kjernen av vårt samfunnsoppdrag og utført med energi og kreatitivet.”

Juryen gi hedelig omtale til Eivind Kristiansen i Fædrelandsvennen for Imam-saken.

Juryens begrunnelse er:

“Å skrive om religion skaper ytringer. Ofte av den typen hvor hodet ikke alltid får mulighete til å tenke seg om, før hjertet eller magen har gjort seg opp en mening om saken eller de saken handler om. Det kan derfor være krevende å belyse en viktig sak i et for mange, ukjent, men relativt stort miljø i byen, på en nøktern måte hvor sakens kjerne ikke skal forsvinne i et hav av meninger som kan bevege seg langt ut over gråsonene om hva dette faktisk omhandler.

Intervjuet med Abdikadir hadde en åpen og ærlig tone, som igjen fikk de konsekvenser at han måtte si opp sin stilling som Imam i Moskeen i Posebyen. Senere fikk vi flere intervjuer med politikere og andre medlemmer av det islamske miljøet i Kristiansand.

De godt balanserte sakene gjorde at konsekvensene for noen var store, men moskeen og det islamske miljøet i Kristiansand kom kanskje styrket ut. “

Juryen gir også hederlig omtale til journalist Bjørn Markussen i Fædrelandsvennen for Menigheten Samfundet.

Juryens begrunnelse er:

“Artikkelserien om menigheten Samfundet belyser et miljø de fleste i Kristiansands-regionen vet eksisterer, men få har kjennskap til. Derfor er denne serien med artikler viktig og bidrar til å oppfylle journalistikkens samfunnsoppdrag. I artikkelserien avdekker journalisten Samfundets styringsstrukturer og regler for liv og lære. Disse representerer både en teologi og praksis som binder medlemmer til en streng lære om etiske spørsmål, separasjon fra det verdslige samfunnet og sterk lojalitet. Journalisten har gjort grundig arbeid gjennom å studere en mengde dokumenter og beskriver læren på en grundig og nøktern måte. Han fører dette i pennen med språklig klarhet. Det er ingen i menighetens ledelse som uttaler seg, på tross av flere forsøk fra journalistens side. Journalisten bruker derfor eksterne eksperter for å forklare og kommentere Samfundets regler for liv og lære. I den siste artikkelen i serien intervjues derimot et menighetsmedlem, noe som gir et visst blikk på innsiden. Gjennom grundig arbeid over lang tid har journalisten maktet å formidle både regler og menneskelige sider i Menigheten Samfundet, noe som virker opplysende på leseren.”

Årets bilde

Vinner av årets bilde er fotograf Kjartan Bjelland i Fædrelandsvennen for bildet God sommer.

Årets foto

Juryens begrunnelse er:

“Et godt journalistisk fotografi ønsker ofte å føre til umiddelbar reaksjon fra seeren. Et enda bedre journalistisk fotografi består av flere lag, der seeren kan dvele ved bildet og oppdage nyanser som kanskje ikke var helt åpenbare ved første blikk. Fotografen har ved dette bildet fanget et øyeblikk der bruk av humor står sentralt. Bildet sier også noe om folkesjela, været og et tema vi alle kan kjenne oss igjen i og se frem til; sommeren. Kvinnen i bildet trosser situasjonen hun er underlagt, og har en tydelig ide om hva dagen skal innebære, til tross for at været vil det annerledes. Årets sommer ble for de fleste av oss en periode med mye nedbør, og temperaturer som i utgangspunkt ikke var synonymt med ”sol, sommer og Sørland”. Damen i bildet vil det annerledes, og her har fotografen fanget et tidløst motiv som både teknisk, komposisjonsmessig og ikke minst innholdsmessig vil tåle tidens tann.”

 

Juryen gir hederlig omtale til bildet Dagen derpå av Kjartan Bjelland, Fædrelandsvennen.

Juryens begrunnelse er:

“Her snakker vi om å fange et helt spesielt øyeblikk, da nederlaget etter folkeavstemningen er et faktum. Man leser umiddelbart skuffelsen i ansiktene, ikke minst hos ordfører Thommessen. Kroppsspråket og ansiktsuttrykkene til de to ordførerne forteller tydelig en historie om skuffelse og nederlag, og ingen av dem ser ut til å legge merke til, eller tenke over, fotografen som foreviger øyeblikket. Å fange en slik situasjon på kamera, handler om å ha et godt fotografisk blikk.  Vinklingen fotografen har valgt er med å forsterke historien, og er et godt komponert bilde. Fotografen har tydelig forstått at dette øyeblikket var historisk, og fanget det på en veldig god måte.”

Juryen gir også hederlig omtale til Torrey Enoksen, Lister, for bildet Synnefloden.

Juryens begrunnelse er:

“Fotografen har her fanget et lokalhistorisk øyeblikk på en veldig tydelig og umiddelbar måte. Å være til stede der store endringer skjer kan enten være planlagt eller tilfeldig. I dette bildet har fotografen tilfeldigvis kommet over en situasjon han har lite kontroll over, men har fanget et godt øyeblikk der vi tydelig ser hvilke ødeleggende krefter naturen kan ha. God kontrast i bildet gir seeren en forståelse av hva som skjer. Komposisjonen i bildet er god, og får frem historien som fortelles på en tydelig måte. Å velge og bruke kano som fremkomstmiddel, hvor det egentlig skal være biler, forteller også noe om lokalsamfunnets reaksjon på en ellers maktesløs situasjon.”

Årets feature

Vinner av årets feature er Camilla Glad, Åmliavisa for Født i vold, valgte livet.

Feature

Juryens begrunnelse er:

“Noen saker treffer deg midt i hjertet og blir der lenge etter at historien er lest. Denne saken er en slik historie. Den er så brutal, vond og hjerterå, at du kjenner det langt nede i magen når du leser den. «Hvordan i all verden klarer et menneske å overleve dette?», «Hvor var hjelpen, hvorfor var det ingen som grep inn?». Som leser stiller man seg disse spørsmålene igjen og igjen gjennom teksten.

Det er ingen enkel sak for en journalist å formidle en slik historie. Det krever mot og en god penn å fortelle så åpent og direkte, men samtidig så avdempet og skånsomt, om oppveksten til denne lille gutten.

Det som gjør denne saken bemerkelsesverdig sterk, er språket og stilen som er brukt. Historien er så detaljrik, den er så godt beskrevet. Det er så vi kjenner lukten av alkohol hjemme i det lille huset. Vi kan føle redselen og frykten som den lille gutten må ha kjent på kroppen.  Og alle bildene som er brukt i saken, fra barndommen og oppveksten, forsterker denne opplevelsen for leseren.

Journalisten har åpenbart brukt god tid på å opparbeide seg tillit hos den intervjuede, og god tid på å få historien bekreftet fra flere hold.

Denne saken er en viktig påminner for lærere, helsepersonell, klassekamerater, naboer og oss alle, om at vi må bry oss. Vi må tørre å gripe inn. Kanskje kan den også føre til at andre får hjelp.

At denne saken har beveget, engasjert og provosert folk i hele landet, forstår vi svært godt. Nå vil trolig enda flere lese den sterke historien om John Lien fra Åmli.”

Anette Os i Fædrelandsvennen tildeles hederlig omtale for å ha satt barns rettigheter på dagsorden med bidraget Barna som venter.

Juryens begrunnelse er:

“Barn har behov for spesiell beskyttelse – dette er bakgrunnen for at barn har fått sine rettigheter uttrykt i FNs barnekonvensjon. Konvensjonen skal gi barna de samme grunnleggende rettigheter, uansett hvem de er og hvor de bor.

Artikkelen «Der barna forteller», gir oss et sterkt innblikk i hvordan barn som har vært utsatt for vold og seksuelle overgrep, ofte av sine aller nærmeste, blir møtt på Statens Barnehus i Kristiansand. Her har det vært en eksplosiv økning i antall barn som kommer til avhør. Sammen med oppfølgingsartikler, avsløres det at vi her på Sørlandet ikke lykkes med å oppfylle overgrepsbarnas rettigheter – slik storsamfunnet er forpliktet til. Artiklene er gripende og samtidig rystende.”

Journalist Signe Marie Rølland i Lindesnes får hederlig omtale for Det gjelder din bror. Han er død.

 Juryens begrunnelse er:

“God journalistikk blir ofte til fordi en journalist er nysgjerrig eller ikke klarer å legge fra seg en uro uten å undersøke nærmere. I dette tilfellet gjaldt det en selvmordsbølge som rammet det lille tettstedet Holum. På få år tok et titalls unge menn sitt eget liv. De var omtrent like gamle, og journalisten ønsket svar på hvorfor det skjedde og hvordan det rammet familiene.

Oppgavene var ikke enkel: Årlig tar over 500 nordmenn sitt eget liv, men selvmord er fortsatt tabu og et emne mange pårørende kvir seg for å snakke om. I en liten bygd som Holum sitter det langt inne å fortelle offentlig om selvmord i familien.

Men journalisten ga seg ikke. Hun undesøkte temaet, snakket med fagfolk og skaffet seg bakgrunnsinformasjon før hun kontaktet familiene. Mange ville ikke, men til slutt fikk hun en søster til å fortelle hvordan det var da broren tok sitt eget liv. Etterpå fikk hun flere i tale.

Som et av intervjuobjektene sier det: “Det oppleves som en stor belastning at alle vet, men ingen snakker om det”.”

Juryens arbeid i 2016

Arbeidet med Sørlandets pressepris beskrives slik av årets jury:

“Juryen for Agder pressepris har bestått av juryleder Gunnar Stavrum (Nettavisen), Marianne Drivdal (Tvedestrandsposten), Ana Margarita Milan Quinteros (Tangen videregående skole), Ingrid Michalsen (Næringsforeningen), Tor Jørund Pedersen (Akademiet videregående skole) og Kenneth Andresen Institutt for nordisk og mediefag).

Juryen har gjennomgått mer enn 50 bidrag, som har spent fra hverdagshistorier til grundige undersøkende reportasjer – og vi har fått bidrag fra aviser, radio og fjernsyn.

Generelt vil juryen si at det har vært mange gode arbeider i år, og flere enn de utvalgte kunne fortjent hederlig omtale. La det være en spore til å sende inn bidrag også til neste år!”