Artikkelen er mer enn ett år gammel

Et bilde lyver mer enn tusen ord

Tom Helge Berglie fikk god hjelp av deltakerne til å stille spørsmål ved bildebruk og bildemanipulering på temakvelden ”Et bilde lyver mer enn tusen ord” andre onsdag i september på Litteraturhuset i Oslo.

Av Sidsel Skotlandberglie

– Dette berører virkelig store filosofiske spørsmål! Hva er virkelighet? Hva er fortolkning – finnes det noe som ren og objektiv dokumentasjon?

Dette var spørsmålenes kveld. For fasiten er ikke gitt – grensene for hvor mye vi kan ”mekke” på et bilde uten å skrive i bildeteksten at det er manipulert er ikke oppgått, og vil neppe heller bli det. Det som er gitt er at vi ikke kan stole på bildene mediene bringer videre.  For det blir stadig enklere å manipulere dem, og terskelen for å sette dem på trykk synes å bli lavere og lavere, sier Berglie som er journalist, Photoshop-ekspert og tidligere utviklingsredaktør.

Fotografen – en aktiv formidler

Men handler alt dette bare om hva som skal være lov eller ikke lov med den nye teknologien, eller handler det like mye om at den nye teknologien minner oss om at fotografiet alltid har blitt tatt av en fotograf som har noe på hjertet.
Under debatten minnet noen oss på at når vi leser en tekst har vi alltid med oss i bakhodet at den er mediert av et menneske – en journalist eller en forfatter. Men når vi har sett et fotografi har vi svelget det som ”den umedierte virkelighet”. Alle mulighetene i Photoshop minner oss på at et fotografi også er mediert – av en fotograf som har noe hun vil si. Sånn har det egentlig alltid vært..
For er det egentlig ”verre” å fjerne flaskene fra bordet før en tar bildet enn å ta dem vekk i Photoshop? spør Berglie. Eller å ”photoshoppe” en person inn i et gruppebilde – som tilfeldigvis ikke var til stede akkurat da fotografen var der, enn å få fotografen til å komme dagen etter når alle er tilstede?

I tillegg til en god porsjon bevisstgjøring og mange tankevekkende spørsmål, demonstrerte Berglie de nyeste verktøyene innen bildemanipulering. Vi lærte også hvordan vi kan avsløre at et bilde er manipulert – og at det ofte rett og slett ikke er mulig å avsløre det – og ikke minst: at ”ekspertene” stadig oftere mener å se fake der bildet faktisk er ekte. Noe som ble godt illustrert gjennom den store ”Hval knuser båt”-saken i våres.