Artikkelen er mer enn ett år gammel

NJ-leder Hege Iren Frantzen om frilansundersøkelsen: –Frilansernes arbeidssituasjon er av stor interesse

NJ-leder Hege Iren Frantzen er glad for initiativet for å kartlegge frilansernes utfordringer i hverdagen. – Fritt Ord er med og finansierer hele prosjektet. Det etterlater et uttrykk for at frilansernes arbeidssituasjon er av stor interesse for utviklingen av norsk journalistikk og mediebransje.

Undersøkelsen gir Norsk Journalistlag større kunnskap om utfordringene som medlemmene i NJ Frilans i hverdagen står overfor. Man vet mye om at frilansere er i en annen arbeidssituasjon enn fast ansatte medlemmer. De faste har både avtaleverk, bedriftsinterne ordninger og lokale tillitsvalgte å støtte seg på. 

Finnes det lykkelige frilansere? Det ønsker man svar på gjennom vårens frilansundersøkelse.

Som medlemsorganisasjon er det derfor viktig å få større kunnskap om hva frilanserne prioriterer. Blant annet for å videreutvikle medlemsgodene til nettopp denne gruppen. – Slik at vi kan ta godt vare på eksisterende medlemmer, men også for å rekruttere nye, sier Hege Iren Frantzen. I tillegg til medlemmene i NJ Frilans, er Pressefotografenes klubb og Kritikerlaget mottakere av undersøkelsen.

Frilanserne må ivareta seg selv
– Det ligger i sakens natur at frilansere i langt større grad enn fast ansatte må ivareta rammebetingelser som forsikringer, pensjon og kompetanseheving selv. Oppfordringen til NJ Frilans-medlemmene er klar: – Det er viktig at medlemmene bruker 10 – 15 minutter og besvarer undersøkelsen. En grundig tilbakemelding vil gi oss kunnskap om hvordan NJ kan bidra på disse områdene, sier hun.

Mange frilansere opplever en tøffere konkurranse om oppdragene. Noen opplever dårligere betalingsvilje og press for at de skal gi fra seg rettigheter til gjenbruk av stoffet. – Også dette kartlegger vi i undersøkelsen. Vi ber medlemmene gi oss tilbakemelding på om de opplever etiske dilemmaer knyttet til krav fra oppdragsgiver. For eksempel som følge av at deres journalistiske integritet settes på prøve. I forlengelsen av dette ber vi også om svar på i hvilken grad innholdsmarkedsføring utgjør en del av frilansernes økonomi. 

NJs inntrykk er at mange frilansere har en sammensatt portefølje av type oppdrag og oppdragsgivere. Dette for å få hjulene til å gå rundt. – Hvordan ser dette bildet egentlig ut? Hvor er det størst ønske om at NJ skal bidra? 

Dette vil vi vite mer om i slutten av september. Resultatene blir da brukt for å utvikle medlemstilbudet til frilanserne. Både gjennom organisasjonsutvikling og generelle medlemsgoder. I tillegg vil vi arbeide for å styrke frilansernes arbeidsvilkår i våre møter med arbeidsgivere/oppdragsgivere. Og – ikke minst – politiske myndigheter, avslutter Hege Iren Frantzen.