Artikkelen er mer enn ett år gammel

Ingen overraskelser i budsjettet –­ Et mediepolitisk hvileskjær

Forslaget til statsbudsjettet 2022 inneholder skuffende få overraskelser. Solberg-regjeringen sender ballen videre til de rødgrønne, og lar det være opp til en ny regjering å ta neste løft i mediepolitikken.

I den avtroppende regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022 økes produksjonstilskuddet (pressestøtten) med 3 prosent. Det er innen påplussing til innovasjon og utvikling; 20,9 millioner kroner – som er akkurat som i det salderte 2021-budsjettet. Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til samiske aviser med 2,7 mill. kroner som følge av at en ny aktør er kvalifisert for tilskudd fra ordningen. Dessuten får Medietilsynet 2,5 millioner mer.

–­ Vi hadde forventninger om forbedringer både innenfor innovasjon og kompetansebygging. Vi trenger et journalistikkløft, og da må pressestøtten økes og utvides når en ny medieminister er på plass, sier leder i Norsk Journalistlag Dag Idar Tryggestad.

–­ Det bør særlig etableres mer midler til skolering – noe som vil treffe journalistikken og journalistene direkte, presiserer Tryggestad.

Til våren skal en ny kulturminister se på medietøtten. «Departementet tar sikte på å sende forslag til ny forskrift om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier på høring våren 2022, slik at den nye forskriften får virkning for tildeling av produksjonstilskuddet i 2023», skriver Kulturdepartementet i sitt budsjettdokument.

–­ Vi må legge til rette for en utvidet mediestøtte, ikke en omfordeling av pengesekken. Det viktige nå er å få på plass en langsiktig og god mediepolitikk, sier Tryggestad.

–­ Vi håper den nye medieministeren vil utrede en verktøykasse av brede tiltak for å sikre et robust og mangfoldig mediemarked også på lang sikt. NJ blir gjerne med på dette arbeidet.

Høye forventninger

I forbindelse med valget i høst stilte Norsk Journalistlag 20 spørsmål om medie- og arbeidslivspolitikk til partiene på Stortinget. Alle partienes som nå skal danne flertall, varslet gjennom svarene sine en satsing på mediene. Det forventer vi at de følger opp, sier NJ-lederen.

–­ Under pandemien har vi sett at journalistiske, redaksjonsstyrte medier har vært avgjørende for en vellykket pandemihåndtering, og er en viktig byggestein i vårt demokrati.

–­ Kutt momsen

Norsk Journalistlag har også forventninger om at de siste restene av moms på det trykte ord fjernes. Det som gjenstår er momsfritak for magasiner og ukepresse.

–­ NJ mener det ikke skal være merverdiavgift på noe journalistikk, uansett sjanger eller plattform, sier Dag Idar Tryggestad.