Medievaner i flerkulturelle miljøer

Under Arendalsuka la IN/LAB (Schibsted/Tiniusstiftelsen) og Järvaveckan Research fram en rapport om medievaner blant nordmenn med flerkulturell bakgrunn.

Den ferske undersøkelsen består av 1 004 telefon- og nettintervjuer gjennomført mellom mars og mai 2023 blant innbyggere i Oslos mest innvandrertette områder (Stovner, Grorud, Alna, Grunerløkka, Bjerke og Søndre Nordstrand). Det er også stilt et utvalg spørsmål til respondenter fra befolkningen for øvrig, for å undersøke om meninger, holdninger eller oppfatninger er forskjellige mellom innbyggere i innvandrertette områder og andre. I rapporten får leserne innblikk i en rekke av målgruppens medievaner og holdninger, og den avdekker både forskjeller og likheter mellom målgruppen og befolkningen for øvrig.

Undersøkelsen viser at bevisstheten rundt ulike nyhetskilder og tilliten til nyhetene fra for eksempel NRK, Aftenposten og TV 2 er høy. Nesten fire av ti i målgruppen abonnerer på noen redaktørstyrte nyhetskilder i dag. Studien viser imidlertid at nær halvparten (46 prosent) av målgruppen aktivt unngår nyhetene. Beboere i de flerkulturelle områdene indikerer i høyere grad enn allmennheten at de ofte unngår nyhetene, og de vanligste begrunnelsene er at nyhetene oppleves som tragiske eller kjedelige – eller at man ønsker å unngå en plagsom pågående nyhetshendelse.

Les hele rapporten her

Ble arrangert debatt

Dag Idar Tryggestad under debatten.

Rapporten ble lagt frem av Agnes Stenbom, lederen i IN/LAB (Schibsted og Stiftelsen Tinius).

Sammen med lanseringen ble det arrangert en debatt, der blant annet NJ-leder Dag Idar Tryggestad deltok. Det å bygge tillit til mediene må vi starte med allerede i skolen, mente han.

– Vi må sette inn en større innsats i skolen, jeg tror vi må begynne allerede i ungdomsskolen med å snakke om betydningen av medienes rolle for demokrati og ytringsfrihet, uttalte Tryggestad i debatten.

Åpenhet om hvordan mediene jobber ble nevnt som viktig.

– Mediene har gjort mye med å åpne opp om hvordan journalistikken blir til. Utfordringen rundt unge er at vi kanskje ikke publiserer det på en måte som når dem, ei heller på de plattformene de er på. Åpenhetsformidlingen er mer tilpasset min aldersgruppe og eldre, sa Tryggestad.

– Det å også i skoleverket snakke om hvordan journalistikk blir til og på hvilke premisser, det er helt avgjørende for å bygge den langsiktige tilliten.

Se opptaket av lanseringen og debatten her

Ung mediebruk

I forbindelse med lanseringen fikk ungdommene Ingrid og Ranad i oppdrag fra Tinius om å undersøke hvordan unge bruker medier i dag. Videoen ble presentert under lanseringen og kan sees i sin helhet under: