Artikkelen er mer enn ett år gammel

NJs prioriteringer i 2021-2023

Landsstyret har vedtatt utkast til tiltaksplan for perioden 2021-23, som legges fram for landsmøtet i mars.

Norsk Journalistlags tiltaksplan er landsmøtets prioriterte oppgaver for organisasjonen i den kommende perioden.

Utkastet som foreligger nå blir bearbeidet i landsstyret i februar, blant annet på bakgrunn av innkomne forslag, før det sendes videre til landsmøtet.

Les Slik fremmer du forslag til landsmøtesaker

Utkastet består av tre hovedområder; styrke organisasjonen, betingelsene for mediebransjen og endret arbeidsliv. For hvert område er det en innledende tekst som forklarer hvorfor organisasjonen skal prioritere dette området og hvilke tema innenfor området som organisasjonen skal prioritere å arbeide med i perioden.

Styrke organisasjonen

Mediebransjen er inne en tid med store endringer. Derfor skal NJ videreutvikle organisasjon for å sikre at den er tilpasset medlemmenes behov. Det oppnår vi ved å utvikle en strategi for organisasjonen og videreutvikle vår politikk, organisasjonsstruktur og medlemsgrunnlaget.

NJ skal være en framtidsrettet, digital organisasjon og fagforening som kommuniserer tydelig med medlemmene, og har godt skolerte tillitsvalgte i alle ledd. Tariffrettede kurstilbud skal ha høy prioritet. En forutsetning for å lykkes er å ha en høy organisasjonsgrad og ha som mål å øke medlemsmassen.

NJ har satt i gang en omfattende organisasjonsdebatt om hvem NJ skal være, og hva som skal være vårt medlemsgrunnlag og navn. Arbeidet med denne prosessen vil også prege organisasjonens arbeid i perioden.

NJ skal i perioden:

  • legge til rette for at landsmøtet i 2023 kan ta stilling til eventuell endring av medlemsgrunnlag og navn.
  • utarbeide en overordnet strategi for organisasjonen
  • revidere og samordne NJs program og tiltaksplan
  • sikre gode digitale verktøy i medlemstilbudet
  • jobbe systematisk med tillitsvalgtopplæringen og sørge for at den fanger opp hele organisasjonen
  • videreutvikle vervestrategien og sørge for at den brukes i hele organisasjonen

 

Betingelser for mediebransjen

Det trengs gode politiske og økonomiske rammebetingelser om vi skal ha et robust og mangfoldig mediemarked. Betingelsene er under press, og mediemarkedene i endring. Digitaliseringen har satt medienes økonomi i spill.

Annonsemarkedet presses av internasjonale giganter, mediestøtteordningene utfordres av utviklingen, og medias rolle utfordres av alternative medier og klikkstyrte mediestrategier. Det er et mål for NJ å utarbeide bedre politiske svar på disse utfordringene.

NJs politiske påvirkningsarbeid trenger en mer planmessig struktur. I dette arbeidet er det viktig å ivareta NJs rolle som selvstendig politisk stemme. I perioden er det et mål å utvikle mer systematisk og planmessig politisk påvirkningsarbeid, som involverer større deler av organisasjonen.

NJ skal i perioden:

  • lage en strategi for politisk påvirkning og involvere større deler av organisasjonen
  • jobbe med å utarbeide og fremme en oppdatert mediepolitikk tilpasset de endrede forutsetningene
  • synliggjøre NJ som selvstendig stemme i mediepolitikken

 

Endret arbeidsliv

Et endret arbeidsliv er et av hovedområdene som vil være viktig for organisasjonen og våre medlemmer i kommende periode. Mediebedriftene leter stadig etter nye måter å gjøre produksjonen mer effektiv og kostnadsbesparende på, samtidig som bedriftene ser etter løsninger som skal gi fleksibilitet. Dette setter våre goder og vår påvirkning under press.

Etterspørselen etter journalistisk innhold er hele døgnet og teknologien legger til rette for at det er mulig å tilby. Samtidig er innholdsproduksjonen ikke lenger stedsavhengig. NJs tillitsvalgte opplever at det foregår større samordning og sentralstyring på arbeidsgiversiden og at det lokaleforhandlingsrommet er under press.

Hverdagen for våre medlemmer har også endret seg dramatisk i 2020 som følge av korona, hjemmekontor og økt smittevern. Denne arbeidsformen kan gi både fordeler og ulemper for våre medlemmer på lang sikt, og det er viktig å sørge for god kunnskap om hva dette betyr for det enkelte medlem nå og i fremtiden. Bedriftene vil kunne utfordre behovet for daglig tilstedeværelse på arbeidsplassen. Situasjonen vi er inne i forutsetter at NJ både utvikler og tilpasser tariffavtalene, samt fortsetter arbeidet med arbeidsmiljøet. Det må gjøres både for arbeid på arbeidsplassen og for hjemmekontor.

Skillet mellom arbeidstakere som er ansatt i bedriften og en oppdragstaker står i fare for å viskes ut og dette vil kunne sette arbeidstakerbegrepet under sterkt press. I tillegg frykter vi at behovet for fast ansatte vil kunne endres. For å møte utviklingen i arbeidslivet og arbeidet i mediebransjen må NJ ha og videreutvikle en tydelig tariff- og arbeidslivspolitikk. NJ vil jobbe for at sentrale og lokale lønnsoppgjør står i forhold til bedriftenes lønnsevne.

NJ skal i perioden:

  • tilpasse og sikre tariffavtalene, sentralt og lokalt
  • utvikle en tydelig arbeidslivspolitikk for organisasjonen
  • hindre sosial dumping og styrke frilansernes vilkår
  • sørge for god kunnskap i hele organisasjonen om konsekvenser av endret arbeidsliv
  • sikre et fortsatt godt arbeidsmiljø
  • videreutvikle det tariffpolitiske samarbeidet med andre arbeidstakerorganisasjoner
  • styrke medlemmenes rett til kompetanseutvikling

Last ned Utkast til tiltaksplan 2021-23 som pdf.