Artikkelen er mer enn ett år gammel

Nye lagsledere i Norsk Journalistlag

– Nå som vi endelig kan møtes på tvers av redaksjonene og mediehusene igjen, har vi lyst til å finne på mye gøy og inspirerende for medlemmene våre i tiden fremover.

Norsk Journalistlag er delt inn i 15 geografiske lokallag, som samler medlemmer på tvers av redaksjoner til faglige og sosiale arrangementer.

Nylig har fem av lagene valgt ny, eller gjenvalgt, leder.

LES: Annette Hobson er gjenvalgt som leder for NJ Oslo

Marita Røkeberg, leder Buskerud

Marita Røkeberg, journalist i Drammens Tidende.

Hvorfor engasjerer du deg i lokallaget?
– Jeg engasjerer meg i lokallaget fordi jeg synes det er fint å kunne være med på å skape faglige og sosiale arrangement for kollegene i Buskerud.

Hva er ambisjonene for lokallaget framover?
– Det er også det som er ambisjonen vår det kommende året. Nå har det vært en periode med lite aktivitet, så nå ser vi fram til å få i gang aktiviteten i laget igjen. Målet er et seminar i forbindelse med neste års årsmøte, og prisfesten er alltid årets høydepunkt for lokallaget. Også er vi klare for å kaste oss rundt med lokale debatter og andre arrangement dersom muligheten for det skulle by seg.

Paul Andre Jensen, leder Vestfold

Paul Andre Jensen, journalist i Tønsbergs Blad.

Hvorfor engasjerer du deg i lokallaget?
– Engasjementet i lokallaget startet som for mange med mildt press, jeg ble spurt. Men jeg har et ønske om å bidra til at medlemmene i Vestfold kan ha arenaer der de kan møtes og bli kjent på tvers av redaksjonene, i tillegg til å løfte fram det gode arbeidet vi gjør. Altså prisfest og årlig samling på høsten. I tillegg er det interessant å vise fram hvordan vi jobber overfor publikum.

Hva er ambisjonene for lokallaget framover?
– Med pandemien og full utskiftning av styret i løpet av ett år som bakteppe, er ambisjonen nå å få stablet på beina igjen de tradisjonelle arrangementene NJ Vestfold har. I tillegg har vi noen ideer til arrangementer der vi kan diskutere/vise fram journalistisk arbeid for et bredere publikum.

Eline Rildå Bjørge, leder Østfold

Eline Rildå Bjørge, journalist i Sarpsborg Arbeiderblad.

Hvorfor engasjerer du deg i lokallaget?
– Jeg elsker jobben min, og brenner for at folk skal trives på jobb. Så jeg håper jeg kan være en person som folk kan snakke med hvis det er noe. Også er det veldig trygt og godt å være en del av en fagforening med mange hyggelige og dyktige folk som man kan spørre om alt mulig.

Hva er ambisjonene for lokallaget framover?
– Nå som vi endelig kan møtes på tvers av redaksjonene og mediehusene igjen, har vi i styret lyst til å finne på mye gøy og inspirerende for medlemmene våre i tiden fremover. Vi skal ha første styremøte i november, og da blir det idémyldring om ulike aktiviteter – både for medlemmer og andre interesserte i lokalsamfunnet.

Kari Kløvstad, leder Akershus

Kari Kløvstad, frilanser.

Hvorfor engasjerer du deg i lokallaget?
– Jeg var lokallagsleder i Akershus for 20 år siden, har alltid vært opptatt av faglig arbeid, og har sittet i klubbstyrer i aviser i flere perioder. Nå trengte Akershus en ny lagsleder, og etter litt påtrykk sa jeg ja til å gjøre comeback. Som erfaren frilanser synes jeg også det er bra et vi blir representert på dette nivået. Oppgaven min blir også å dele erfaringene mine med de yngre i styret, slik at de blir klare til å ta over.

Hva er ambisjonene for lokallaget framover?
– Et av målene for lokallaget er å få bedre oppsluttning om de to store arrangementene vi har i løpet av et år. Klubblederne må involveres, vi må styrke samholdet og by på godt faglig innhold når vi samles til SNUS-utdeling og årsmøte. Vi må også bli bedre på å få kontakt med alle frilanserne vi har der ute. Ellers kjenner jeg ansvaret for å bidra til et sterkt journalistlag her i landet.

Audun Hasvik, leder Telemark

Audun Hasvik, frilanser.

Hvorfor engasjerer du deg i lokallaget?
– Tar mitt ansvar for lokallaget. Nå var det jeg som sto for tur. Jeg ønsker å bruke engasjementet mitt på å lage gode, journalistfaglige møter

Hva er ambisjonene for lokallaget framover?
– Å styrke bånda mellom klubbene og mellom fast ansatte og frilanseren. Være en stemme for å få journalistikken ut til publikum