Artikkelen er mer enn ett år gammel

STYRK kompetansen din – nå er den nye veilederen her

Har du kunnskapen som trengs på jobben? Nå er kompetanseveilederen STYRK for mediebransjen på plass. Norsk Journalistlag og MBL har sammen tatt grep for å få kompetansearbeidet i redaksjonene på skinner.

Institutt for journalistikk (IJ), der NJ og MBL er eiere, har laget veilederen.

Veilederen STYRK bygger på tre grunnleggende prinsipper; systematikk, samarbeid og strategi. En god kompetanseplan må være i tråd med redaksjonens mål, forklarte IJs leder Siri Skaalmo da kompetanseveilederen ble presentert på Pressens Hus.

I tariffoppgjøret 2022 ble NJ og MBL enige om at bedriftene skal, etter drøftinger med tillitsvalgte, hvert år legge fram planer for etter- videreutdanning. Kompetansebehov skal kartlegges og hver enkelt medarbeider skal ha sin egen individuelle kompetanseplan. Det er bedriftene som skal finansiere tiltak som skal til for å fylle bedriftens kompetansehull. (se Journalistavtalen NJ/MBL § 37, Kompetanse nederst her.)

Planene må gjennomføres

Leder Dag Idar Tryggestad i Norsk Journalistlag har jobbet for å få system i kompetansearbeidet i redaksjonene i mange år.

– Kompetansearbeidet er blitt forsømt lenge i mange mediebedrifter. Og vi har sett at mangel på kompetanse er brukt som avgjørende argument i nedskjæringsrunder i dårlige år sier han.

Kompetansearbeidet må være et samarbeid mellom ledelse, klubbene og medarbeiderne.

– Men dette står og faller på at planene faktisk gjennomføres. Her har både hver enkeltelt medarbeider et ansvar, man må ville og ønske å bygge sin egen kompetanse for å møte kravene i redaksjonen. Klubbledere og andre tillitsvalgte må være pådrivere i prosessen. Og arbeidsgivere må se verdien i og være villige til å bruke tid og penger på kompetansebygging, sier Tryggestad.

Viktig for rekrutteringen

Nå får vi en trinnvis systematikk for å bygge kompetansen i mediehusene. Mange mediebedrifter sliter med rekrutteringen. Kompetansearbeidet er viktig også i denne sammenhengen, mener adm. direktør Randi S. Øgrey, i MBL.

– Vi er veldig glade for at vi har lansert dette. Ta den i bruk! oppfordrer hun.

Les mer

 

Journalistavtalen for MBL Avis § 39

Pkt. 2.

Bedriftene vil, etter drøftinger med tillitsvalgte, derfor hvert år legge fram planer kelte bedrift skal legge fram sine mål for framtidig utvikling som grunnlag for kartlegging av kompetansebehovene. Det er bedriftens ansvar, samarbeid med de redaksjonelle medarbeidere. å foreta kartlegging og initiere tiltak. Kartleggingen oppdateres vanligvis en gang pr. år. Der hvor det er gap mellom bedriftens nåværende kompetanse og fremtidig behov, forutsettes dette dekket med aktuelle opplæringstiltak eller med andre virkemidler. Kostnader til etter- og videreutdanning i samsvar bedriftens behov er bedriftens ansvar.

Pkt 3.

Partene anbefaler at kompetanseplaner under bestemmelsene i § 39, pkt. 2 tillegges vekt ved prioritering av etter- og videreutdanningstiltak.