Tre gode grep for medier på TikTok

– TikTok er det eneste sosiale mediet som de unge voksne bryr seg om. Mediene kan bruke TikTok til merkevarebygging. Veldig mange unge vet ikke hva lokalavisa heter eller er, sa Amedias Mathilde Halstensen på Stiv Kuling-konferansen til NJ Stavanger.

De rundt 100 journalistene som deltok i Stavanger fikk tre enkle grep for å lykkes på TikTok:

  1. Pin videoer! Når du fester videoen til toppen av profilen din blir den mye mer synlig for flere seere.
  2. Tekst videoene! Mange ser videoer uten lyd. Dessuten gjør teksting at videoen blir mye mer tilgjengelig og lettere å følge med på.
  3. Comment is king! Lag innhold som folk ønsker å kommentere. Jo flere kommentarer, desto mer får du hjelp av TikTok-algoritmene. Svar på kommentarene, det skaper relasjoner.

Mathilde Halstensen er Amedias spesialist for å få konsernets aviser på sosiale medier. Hun har bakgrunn fra Fredrikstad Blad. På Stiv Kuling-konferansen i Stavanger fortalte om Fredrikstad Blads suksess med å få unge inn i avisa.

Det er der de unge er

– TikTok er det eneste sosiale mediet som de unge voksne bryr seg om. Verken Facebook. Insta eller Snap, for den saks skyld, klarer å samle de unge nevneverdig, slo Halstensen fast.

Tiktok er mest populært blant unge og brukes daglig av 44 prosent av de i alderen 18–29 år. Blant de enda yngre er andelen veldig nye høyere. Fire av ti 16-19 åringer finner nyhetene sine på TikTok.

Skaper en relasjon

– Hvorfor bruke ressurser på TikTok, det gir jo ikke salg? spurte Halsensen salen.

Det viktigste er merkevarebygginga, konstaterte hun. Du lager en relasjon. Veldig mange unge vet ikke hva lokalavisa heter eller er. De kjenner så vidt til VG.

– Gjennom TikTok har de unge i byen begynt å vite om Fredrikstad blad. Vi må være der de er. De springer ikke rett bort og kjøper en avis etterpå. Dette er langsiktig arbeid. Men de må vite hva Fredrikstad blad, Aftenbladet eller andre medier er. Det er sånn vi skaper framtidas mediebrukere, sa Mathilde Halstensen.

For Fredrikstad blad ble nøkkelen til suksessen å stoppe unge folk på gata og lage korte videointervjuer av dem. Det er en unik måte å nå ungt og lokalt. De tagger hverandre og folk de kjenner. Dermed spres videoene. 50 000 visninger på en videosnutt er ikke uvanlig, sa SoMe-spesialisten.

Kan bli forbudt

TikTok har kinesiske eiere med tette forbindelser til myndighetene i Kina. I USA ser mange på dette som et alvorlig sikkerhetsproblem og kongressen vurderer å forby tjenesten. Også norske politikere har snakket om det samme.

– TikTok er Ikke det ideelle stedet for nyhetsformidling. Det er en salig blanding av pusekatter, krig og nyheter. Men det virker altså hvis man skal treffe unge. De mediene som har kuttet ut TikTok nå har et handikap. Det er problematisk. Et forbud vil jo gjelde alle, så det får vi forholde oss til hvis det kommer, sa Mathilde Halstensen.