• Stopp opp og tenk: Hvem er du og hva vil du?

    Skriv ned og noter underveis i denne refleksjonsprosessen. Det gjør overveielsene mer konkrete og styrker hukommelsen og bevisstheten din.

    Noen ganger kan det hende du stopper opp på veien og spør deg selv om du bør forandre kurs. Møter du stengte dører når du forsøker å selge inn saker om tema du brenner for?  Kanskje har du mistet noen gode kunder, og lurer på hva du nå skal gjøre. Eller at motivasjonen er nedadgående, og du egentlig ønsker å jobbe innen et annet område enn det som gir deg inntekt i dag.

    Uavhengig av om en er fersk eller har erfaring, innimellom har en behov for å stoppe opp, tenke gjennom frilanslivet som helhet, og spørre seg selv hva en egentlig vil. Det er et fint utgangspunkt for å legge nye planer.

    • Dine verdier – hvem er du som person og hva står du for?
    • Ditt oppdrag eller misjon – hva er det egentlig du ønsker å oppnå med det du gjør?
    • Dine mål – Hvilke konkrete mål bør du sette deg for å nå misjonen?

     

    Det du jobber med som frilanser er knyttet til hvem du er som person, og hva som driver deg. Hvilke verdier du står for definerer deg som person, og er gjerne utgangspunktet for hva du mener er ditt oppdrag eller misjon som frilanser.

    Å definere en klar misjon for frilansvirksomheten, gjør det enklere å holde fokus og motivasjon oppe, og vite hvilken innsats som trengs for å komme dit du ønsker. Da blir det enklere å finne ut av hva du trenger av verktøy og faglig påfyll gjennom kurs og utdanning.

    Jo tydeligere og mer spesifikk misjonen eller oppdraget er definert, jo lettere blir det for oppdragsgivere å skjønne hva du har å tilby, og for deg å skjønne hvilke oppdragsgivere du bør kontakte. Det vil også gi deg en forståelse av hvilke oppdragsgivere du ikke bør jobbe for, og hvilke arbeidsoppgaver du ikke kan stå inne for.

    Målene for virksomheten er misjonen oversatt til konkrete handlinger. Jo mer konkret du er, jo mer realistiske og oppnåelige blir målene.

    Grunnleggende spørsmål til deg selv:

    • Hva vil du tilby å selge?
    • Hvem vil kjøpe det?
    • Hvem er dine konkurrenter?
    • Hvordan skiller du deg fra andre?
    • Hva er du god til?
    • Hva trenger du for å komme videre fra der du er nå?

     

    Spør deg selv:

    Dine verdier
    – Hva karakteriserer deg som person?
    – Hva er viktig for deg? Både i livet generelt og spesifikt i ditt arbeidsliv.
    – Hvordan er balansen mellom arbeid, familie, venner og fritidsinteresser, når du har det veldig bra?
    – Hvilke arbeidsformer og oppgaver gir deg følelsen av å lykkes arbeidsmessig?
    – Hva har karakterisert de periodene hvor du har opplevd at tingene lykkes for deg privat og personlig?

    Din misjon
    – Hva vil du med frilansvirksomheten? Eksempel: Levere XX av høyeste kvalitet, være den beste YY, være de stemmeløses stemme?
    – Hva er din kjernekompetanse som frilanser?
    – Hvilken effekt ønsker du å oppnå med det du gjør, for eksempel anseelse, mange oppdragsgivere, høy inntekt, innflytelse eller sosial endring?

    Dine mål
    – Hva vil du tjene?
    – Hvordan må du organisere deg og planlegge, og hvilke mål bør du sette deg for å oppnå misjonen eller oppdraget ditt?
    – Er enkeltmannsforetak den beste måten å organisere seg på, eller ser du for deg at du kan slå deg sammen med andre?
    – Er det ditt mål å gjøre andre glade, endre verden, å påvirke debatten, å bli den beste til noe, ta vakre bilder, å arbeide så lite som mulig – eller?

  • Bak det hele: Ditt mot

    Nedenfor, ovenfor, og bak det hele ligger motet ditt. Mot til å ikke være fast ansatt, og ikke få lønn inn på kontoen til samme tid hver måned. Til å tenke nytt, kontakte nye oppdragsgivere, forsøke å selge inn en ide til en sak – selv om du allerede har fått nei tre ganger – og mot til å søke stipender. Frilansere må rett og slett være modige. Du vil sikkert oppleve at motet ditt forsvinner. Noen ganger er det på topp, mens andre ganger skulle du ønske noen annen enn deg selv var sjefen din, og kunne si til deg: «Dette skal du gjøre».

     

    Når motet skranter og du helst vil gjemme deg under dyna

    Motet kan for eksempel svinge under et større prosjekt, som du faktisk har hatt mot til å starte. Det kan virke overveldende med alt det en skal forholde seg til når en driver egen virksomhet, og det kan være flere faktorer – som økonomi – som forstyrrer roen en trenger for å komme seg videre.

    Når motet skranter og du helst vil gjemme deg under dyna i stedet for å for eksempel jobbe mot målet ditt om å skrive ei bok, så kan det være lurt å søke hjelp. Snakk med venner, familie andre frilanskolleger for å hente støtte og få ny informasjon og ikke minst – mot. Det er ingen som har alt på stell hele tiden og det virker lite troverdig for omverdenen å late som at alt er perfekt.

    Tips 
    «Du kan godt få et vellykket frilansliv uten å gjøre alt for mange og dype overveielser, men det er en fordel å lage en plan eller i det minste å ha noen overordnede tanker om hvordan du ønsker å balansere livet ditt. På den måte verner du om deg selv, din familie, ditt arbeid, dine fritidsinteresser, ditt kjærlighetsliv, og alt det andre som er viktig for deg» Kilde: Nete Storm, ekspert i tidsplanlegging

     

    SMART-modellen

    SMART-modellen av George T. Doran er et mye brukt i organisasjonsutvikling for å konkretisere hvor en vil hen og hvordan en kan lykkes. SMART er et akronym som står for Specific (spesifikt), Measurable (målbart), Achievable (oppnåelig), Relevant (relevant) og Time Bound (tidsbestemt).

    • Spesifikt: Hva er det du helt spesifikt ønsker å oppnå?
    • Målbart: Hva må du gjøre for å nå målet ditt?
    • Oppnåelig: Målet kan være ambisiøst, men samtidig realistisk nok til at det er mulig å gjennomføre i forhold til de ressurser en har til disposisjon.
    • Relevant: Det du ønsker å oppnå bør være relevant for andre enn deg selv. Hvem er målgruppen?
    • Tidsbestemt: Ha en deadline. Om det er et større prosjekt kan det være lurt å dele opp i delmål.
  • Effektiv arbeidsdag

    En effektiv “to do-liste”

    Ekspert på personlig effektivitet, Dorthe Rindbo, anbefaler denne måten å lage en god “to do-liste”: Det tar 10-12 minutter å lage en oppgaveliste i henhold til denne oppskriften, men for hvert minutt du bruker sparer du 10!

    Trinn 1: Skriv ned
    Skriv ned, på papir, på telefon eller dataen. Bruk det som fungerer best for deg.
    For at det skal virke, er det viktig at du skriver en liste for hver dag i uken. Lag listen til neste dag på slutten av arbeidsdagen så kan du ta helt fri og slipper å ha i bakhodet alt det du skal huske på til i morgen

    Trinn 2: Beregn tidsforbruket
    Finn ut hvor lang tid hver av oppgavene kommer til å ta. For eksempel, å gjøre dette intervjuet samt bearbeide notater vil ta rundt 1,5 time.

    Husk å være realistisk og sett av tid til pauser. Du kan planlegge maksimalt 60 prosent av tiden din. De andre 40 prosentene må du sette av til uforutsette hendelser og avbrudd.

    Hvis du har oppgaver som tar lang tid å gjennomføre, del de opp i mindre biter. NB: Det er når vi har store oppgaver som tar lang tid at vi har en tendens til å utsette ting.

    Trinn 3: Prioriter
    Til slutt, finn ut hva som er viktigst og hva du må gjøre først. Nummerer oppgavene i rekkefølgen du bestemmer.

    Hold statusmøter med deg selv

    Når du har lagt planene, så hold et ukentlig statusmøte eller sjefsmøte med deg selv. Det trenger ikke å ta lang tid. Slike møter er spesielt viktig dersom du er i startfasen som frilanser eller dersom du forsøker å endre kurs for å sørge for at planene blir fulgt opp og du kommer deg dit du vil.

    På statusmøtet klapper du deg selv på ryggen over det som har gått bra, reflekterer over ukens innsats og planlegger for neste uke.

    Dagsorden for statusmøtet med deg selv:
    Ta utgangspunkt i planene dine og gå gjennom (noen av) disse punktene.

    • Har det vært samsvar mellom livsverdiene mine og jobbverdiene denne uken?
    • Har jeg nådd ukens 3 viktigste mål? Hvilken belønning vil du gi deg selv hvis du har nådd målene dine?
    • Hvis du ikke har nådd målene dine, reflektere over hvorfor.
    • Hva har vært ukas aller beste opplevelse?
    • Hvilke 3 nye mål vil du sette deg for neste uke? (gjør et estimat på hvor lang tid de forskjellige elementene i målene vil ta, og legg det inn i kalenderen din).
    • Hvis du måtte gi deg selv et godt råd for uken som venter på deg, hva ville det være?

    Kilde: Nete Storm, ekspert på tidsplanlegging

     

    Ukeplaner og daglige sjekklister

    Ukeplaner og daglige sjekklister er verktøy for å holde struktur på tiden din, slik at du er sikker på å nå dine mål, frister og livet ditt utenfor jobben. De kan hjelpe deg med å gjøre oppgavene dine. De kan også hjelpe deg til å sette av tid til uforutsette forstyrrelser og frigjøre tid til alt annet i livet du vil bruke energi på, slik at du ikke brenner deg ut.

     

    Lag årsplanen før jul

    Noen mener at langsiktig planlegging ikke er noe for dem, de vet ikke hva de vil gjøre når og liker ikke å føle seg bundet. Men det kan være en god ide for å sette seg mål og kunne planlegge hvor en vil hen neste år som frilanser, uten å gå helt ned i detaljer. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at en endrer planen underveis. I en årsplan kan du for eksempel sette inn når du planlegger å ha ferie, ulike deadlines, når du tenker å ta kurs eller etterutdanning. Dette arbeidet er det fint å gjøre sent på høsten. Et tips til hvordan en skal gjøre dette er å kjøpe seg en veggkalender som viser et halvt år på hver side.

     

    Skaff deg et vitne

    Det kan være lett å drømme og lage planer inni hodet, hjemme ved pulten, alene i ditt eget kreative selskap. For at de skal oversettes til handling, kan det være lurt å ha et “vitne” eller en mentor. Noen som du sier planene dine høyt til, får nye ideer fra og forplikter deg til.

    En plan binder mer når den både skrives ned og sies høyt til noen, derfor er det en god ide å skaffe seg en sparringspartner.

  • Lag en forretningsplan

    En forretningsplan hjelper deg til å konkretisere hvem du er og hva du vil som frilanser, og hvordan du kan tjene penger. Den kan være formulert helt enkelt og uten de store ord. Det viktigste er at du har gjort deg opp noen tanker og kanskje luftet de med frilanskolleger som kan hjelpe deg med å vurdere forholdet mellom ambisjoner og realiteter.

    Mens misjonen er mer overordnet, så går forretningsplanen ned i substansen og skal være spesifikk. Med en gjennomtenkt forretningsplan står du sterkere overfor omverdenen.

    FrilansGruppen i Danmark har laget en mal til en forretningsplan.

    Husk å sette av tid til etterutdanning og kurs så du kan følge med på trender i markedet og være faglig oppdatert.

     

    Et budsjett er også et planleggingsverktøy

    Planer og milepæler kan ikke i seg selv skape en sunn og god frilansvirksomhet. Balanse mellom inntekter og utgifter er nødvendig både for livet ditt her og nå, og for en bærekraftig fremtid som frilanser. Oversikt over økonomien frigjør energi til å konsentrere seg om arbeid. Hvis du er søvnløs om natten ved tanke på ubetalte regningene, kan du ikke jobbe og prestere best mulig.

    Du behøver ikke den store Excel-ekspertisen, penn og papir kan også gjøre det.

    Du kan lage lister over:

    – Alle dine utgifter: Bolig (lån eller leie), utgifter ved bolig som oppvarming og fellesutgifter, Internett og telefon, kontorleie, mat, klær, abonnementer, fritidsaktiviteter, sparing, ferie og så videre.
    – Alle dine inntekter: Som frilanser vet en ikke alltid hva en tjener, men dette er også en god måte å sette seg mål om hva du tenker du bør tjene.