Artikkelen er mer enn ett år gammel

NJs råd: Vent med hjemmekontoravtale

Nå på tampen av koronapandemien ønsker mange bedrifter å avtale bruk av hjemmekontor for sine ansatte. Norsk Journalistlags råd er å unngå hastverk.

Pandemien har satt bruk av hjemmekontor på dagsordenen. Nå er hjemmekontorreglene i ferd med å mykes opp igjen, og i mange mediehus har arbeidsgiverne laget forslag til avtaler.  

— Vi mener at det er viktig å avvente en slik regulering og avtaleinngåelse inntil pandemien er «over», og arbeidslivet er brakt tilbake til en normaltilstand, sier NJ-leder Dag Idar Tryggestad. 

— Norsk Journalistlag er varm tilhenger av fleksibilitet i arbeidshverdagen og har jobbet for det lenge før pandemien. Men vi vil at dette skal skje i ordnede former.  

Samtidig er NJ opptatt av at medielederne må ta seg tid til å diskutere med sine ansatte hvordan vi vil ha det på jobb framover.  

— Journalistikk er et lagspill hvor vi alle har et ansvar for å spille hverandre gode. Det gjør vi nok best ved fortsatt stor grad av fremmøte på arbeidsplassen, maner NJ-lederen.  

Trenger ikke nye avtaler nå 

De aller fleste arbeidstakere har fremmøteplikt på arbeidsstedet til arbeidsgiver. Gjeldende avtaler er ikke til hinder for verken fleksibel arbeidstid eller bruk av hjemmekontor. Det trengs ingen nye avtaler for å lage slike ordninger.  

Arbeidslivet er i endring, og i Fougnerutvalgets NOU «Fremtidens arbeidsliv», som ble overlevert til arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen 23. juni, kommer utvalget på mange konkrete forslag. I rapporten er det bl.a. pekt på at koronapandemien vil kunne bidra til at endringstakten i arbeidslivet blir høyere i tiden som kommer. Samtidig jobber Arbeids- og sosialdepartementet med regelendringer i hjemmekontorforskriften (Forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem). Den forskriften har nettopp vært ute på høring.  

Må bruke tariffavtalene 

I takt med at arbeidslivet er i endring spiller fagorganisasjonene en viktig rolle i hvordan tariffavtalene skal utvikles og tilpasses en ny tid.  

— Derfor bør det utvises varsomhet med å godta individuelle avtaler om hjemmekontor, før partene i arbeidslivet har drøftet og eventuelt blitt enige om hvordan dette skal reguleres i tariffavtalene, mener Tryggestad. 

Huskeliste

Om det likevel inngås avtaler om hjemmekontor må man huske på følgende: 

  • Før du eventuelt inngår en avtale må du søke råd hos tillitsvalgt eller en av NJs advokater.  
  • Det skal ikke lages en ny generell arbeidsavtale. Den gamle gjelder fortsatt. 
  • Avtale om hjemmekontor kan være et særskilt skriftlig tillegg til gjeldende arbeidsavtale. 
  • Avtalen om hjemmekontor bør være midlertidig og være en prøveordning. 
  • Det bør ikke lages en avtale hvor du forplikter deg til bruk av hjemmekontor. 
  • Din rett til å kunne møte på arbeidsgivers arbeidssted må opprettholdes uten krav til varsling. 
  • Arbeidsgiver har plikt til å utstyre deg med nødvendig arbeidsverktøy. 
  • Arbeidsgiver er ansvarlig for at forsikringer er i orden.