Bergens Tidende har funnet opp «kortikken»* på ny. Korte videoer om nyhetssaker i høydeformat er blitt en knallsuksess for Bergens Tidende. Videoene er laget for TikTok, Snapchat og Instagram, men avisa samler dem også i ei stripe på forsiden, kalt kortikken.
– Videoene treffer ikke bare de unge, vi hører at lesere i alle aldre synes det er fint å se kortikkvideoene våre, fortalte BT-journalist Ylva Storhaug-Paalgard på Hauststormen-konferansen. Videoene i kortikken har skyhøye seertall, 1,5-2 millioner visninger i uka.
– Nyhetsvideo har jo alle laget i veldig mange år. Den største forskjellen nå er kanskje hastigheten: 20-40 sekunder, aldri mer enn et minutt. Da faller de av.
Lønner det seg? Kortikk-videoene er blitt et populært sted for annonsører, Om det fører til flere abonnenter direkte er usikkert, foreløpig. – Vi bygger vaner, vi bygger tillit. Det burde gi uttelling på etter hvert, sa Ylva Storhaug-Paalgard.
*Kortik er egentlig bergensk for kortbukse.
Norsk Journalistlag har brutt forhandlingene med Virke om ny tariffavtale. Det skjer etter at partene 1. mai var enige om en avtale.
8. mai 2025
Den store journalistprisen 2025 går til Anne Sofie Rønnfeldt, Kjell Persen, Simen Grimstad Øksnes, Malene Indrebø-Langlo, Johan Falnes, Sonja Skeistrand Sunde, Øystein Bogen, Elin Sørsdahl, Ole E. Ebbesen og Daniel Fosseng i TV2. Gratulerer!
8. mai 2025
NJ fikk fullt medhold i rettssak mot Discovery. Tre NJ-medlemmer har nå krav på fast ansettelse.
8. mai 2025
Fant du det du lette etter?