Hopp til innholdet

Publisert: 26. juni 2026. Oppdatert: 26. juni 2026

Flere enn 450 får «kopi-penger»

457 redaksjonelle medarbeidere får nå utbetalt vederlag for fjernsyns- og radioprogram, podkast, avisjournalistikk, redaksjonelle kommentarer og reiseguider, som er mye kopiert av privatpersoner i 2025. Totalt deler NJ ut 1,6 millioner kroner i denne runden.

Pengene kommer fra opphavsrettsorganisasjonen Norwaco, som får penger over statsbudsjettet. 20 medlemsorganisasjoner i Norwaco deler ut penger fra ordningen, blant andre Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening.

Vi i NJ fordeler pengene direkte til opphaverne innen en rekke kategorier som fjernsyn, radio, podkast, redaksjonelle illustrasjoner og tegninger, fotografi, avisjournalistikk, redaksjonelle kommentarer og reiseguider.

Privatkopieringsvederlaget er en kompensasjon til rettighetshavere for lovlig kopiering av åndsverk i privat sammenheng. Det er dem som har vært med å produsere de mest kopierte/nedlastede programmene, bildene og tekstene, som får høyest vederlag. Kopieringen skjer først og fremst som podcast for radio og PVR-boksen for fjernsynet sin del. Journalistikk blir kopiert i mange former.

Etter en lovendring i 2018 ble ordningen utvidet til også å omfatte selvstendige litterære og visuelle verk, uten at det ble tilført ekstra midler. Dette betyr at den samme potten skal fordeles på flere rettighetshavere enn tidligere.

 

Fordelingen

Vurderingskriteriene er først og fremst hvor mye kopiert verket (programmene, fotografiene, sakene) du har arbeidet med er, samt arbeidsmengden din og hvilken rolle du har hatt i produksjonen. Tallene som ligger til grunn for utdelingen av privatkopieringsmidler til tv, radio og podkast får vi fra Kantar Media (Fifty5Blue) og Podtoppen, som leverer de offisielle bransjestatistikkene. For avisjournalistikk er det i hovedsak nettrafikkrapporter fra Kantar TNS Gallup og de offisielle opplagstallene som gjelder.

Totalt deler NJ ut 1,6 millioner kroner i denne runden, i tillegg kommer fordelingen av 1,25 millioner kroner i vederlag for kopiering av redaksjonell foto/pressefoto og redaksjonell illustrasjon, med egen søknadsordning og frist. Den fordelingen hjelper Bono oss med.

 

Flere får penger i år

Søknadsfristen i år var 10. juni, og vi fikk inn 709 søknader. Antall søkere er noe lavere, siden flere har sendt mer enn én søknad.

457 søkere mottar penger fra 2025-potten. For 2025 har vi valgt å gi penger til en større andel søkere enn tidligere. Dermed får flere opphavere glede av pengene, samtidig som at beløpet til hver enkelt går noe ned.

 

Du kan lese mer om ordningen her. (lenke: Privatkopiering – Norsk Journalistlag)

 

Privatkopieringsvederlaget for 2026 vil etter planen utlyses ved påsketider i 2027, etter at NJ har fått vite vår andel av pengene til fordeling fra Norwaco.