Artikkelen er mer enn ett år gammel

Håper at Oslopiloten vil kunne lette på trykket

Snus-konferansen 2023

Seksjonsleder Cathrine Owesen i Øst politidistrikt tror at Oslopiloten kan redusere frustrasjonen i samarbeidet mellom politifolk og journalister. – Piloten har vært en suksess, fastslår Budstikka-journalist Jørgen Dahl Kristensen.

Fredag ble han tildelt Snus-prisen i åpen klasse for arbeidet med Oslopiloten. Dagen etter presenterte han systemet på Snus-konferansen på Quality Hotel Entry på Mastemyr, arrangert av NJ Akershus. Her hadde Jørgensen følge av politiledere fra Øst politidistrikt, som snakket om hvordan kommunikasjonen mellom politiet og journalister kan bli bedre.

 

Opplever frustrasjon

Mange journalister rundt i landet opplever at politiet ikke svarer på telefonen når store ting skjer. Og jo færre svar journalistene får, desto flere spørsmål og henvendelser – med enda lengre telefonkø som resultat.

– Operasjonssentralene har liten kapasitet og rekker ikke å ta telefonen. Media blir dermed ofte en motspiller i stedet for en medspiller. Hadde man svart på telefonen eller lagt ut informasjon, så hadde dette lettet på frustrasjonene på begge sider, sa Jørgen Dahl Kristensen.

Et annet problem når informasjonen blir tilfeldig og sporadisk er at operasjonssentralen tar på seg redaktørrollen, og velger ut hva som skal informeres om.

 

Oslopiloten en suksess

I halvannet år har Oslo politidistrikt sammen med NTB og Budstikka testet ut Oslopiloten, et system der politiet kan gi mer detaljert informasjon til mediene enn det de kommuniserer ut på Twitter. Budstikka-journalist Jørgen Dahl Kristensen har jobbet hardt for å få prosjektet til å fly. Prøvefasen i Oslo er omtalt både av journalister og politiet som en suksess. Nå står utrulling av systemet til resten av landet for tur, selv om beslutningen ikke har tatt den raskeste veien gjennom politidistrikter og- direktorat.

Øst politidistrikt ligger an til å bli blant de første som tar systemet i bruk etter Oslo. Resten av landet kommer forhåpentlig etter sommeren. Da vi trolig Oslopiloten bytte navn til Politiloggen.

 

Ønsker godt samarbeid

– Mediene er viktige for politiet, og vi ser at vi kan bli bedre i samarbeidet. Det gjør vi blant annet ved å snakke sammen, som her, sa Kristin Aga, leder for Felles enhet for operativ tjeneste (FOT) i Øst politidistrikt.

Øst Politidistrikt har rundt 60 000 medieomtaler i året. Det betyr mange henvendelser fra mediene, både til operasjonssentralen og til andre i politiet.

– Vi opplever i stor grad godt samarbeid med pressen. Samtidig ser vi at store hendelser gir flaskehalser, fastslo Cathrine Owesen, seksjonsleder for operativ seksjon i Øst politidistrikt. Hun leder Norges nest største operasjonssentral med 87 000 loggførte oppdrag i fjor.

Owesen ser at Oslopiloten forhåpentligvis kan lette på trykket og redusere det store antallet henvendelser fra journalister som har ganske likt informasjonsbehov.

– Den store gevinsten er alle får informasjon samtidig og vi unngår masse enkelttelefoner om det samme, sa Kristensen.

 

 Avgjørende med tillit

Dette handler også om tillit. Vi må kunne stole på dere. Gjennom politiloggen får mediene mer informasjon enn de kanskje kan skrive. Noen av operasjonsledere er mer erfarne enn andre. Tillit kommer med erfaring og godt samarbeid over tid, mente Cathrine Owesen.

Jo. dette er nok en treningssak for begge, men vi fikk til dette i Oslo. Politiet må blant annet trene seg på presisjonsnivå, hyppighet og unngå stammespråk, svarte Budstikka-journalist Kristensen.

I hovedstadsområdet har Oslopiloten 500 brukere i 26 redaksjoner, pluss et knippe blålysjagende frilansere. Oslopolitiet har ikke opplevd noen tillitsbrudd.

For å være med i piloten må man følge Vær Varsom-plakaten, være et redaktørstyrt medie og kunne klages inn til PFU.

 

Budstikka-journalist Jørgen Dahl Kristensen ble tildelt Snusprisen i åpen klasse for arbeidet med Oslopiloten. (Foto: Espen Brynsrud)